Fear of Missing Out

Waar ik mij nog het meest over verbaas is het gedrag van mensen in deze tijden van de Corona crisis. En ik ben iemand die altijd wil begrijpen waarom mensen iets doen, wat zit er achter dat "hamster gedrag" bijvoorbeeld?


Het is toch bizar om te zien dat mensen in de supermarkt bijna met elkaar op de vuist gaan om de laatste pot appelmoes, het laatste pak spaghetti of het laatste pak toiletpapier te bemachtigen?


Dit alles schijnt te maken te hebben met de zogenaamde "Fear Of Missing Out".


Er zijn een aantal principes in de retail waarmee winkels koopgedrag van klanten sturen. Een daarvan is schaarste. Als je bijvoorbeeld heel veel paaseitjes in de schappen legt dan denken mensen dat er genoeg van is en nemen ze die wel mee maar minder snel. Beperk je echter het aanbod dan denken consumenten al snel dat ze bijna op zijn en zijn ze eerder geneigd tot kopen.


Alle foto's op social media van lege schappen die we de afgelopen dagen veel voorbij zien komen, zorgen er dus voor dat mensen denken dat er tekorten zijn. Het is de Fear Of Missing Out, de angst om achter het net te vissen. Mensen denken doordat ze lege schappen zien dat er tekorten ontstaan en slaan producten in die ze eigenlijk niet nodig hebben uit angst dat ze anders zonder komen te zitten.


Gelukkig kan het ook andersom werken. Als het de supermarkten lukt om de reserves weer aan te vullen en de schappen weer gevuld zijn dan kan dat de paniek dempen.


Laten we dus maar hopen dat dit laatste gaat lukken en dat we de slogan "Hamstereeeeeen" van een bekende supermarktketen gewoon weer voorbij zien komen!





Bron: www.indespiegel.nl

0 keer bekeken